Persberichten

nLighten neemt Euclyde Data Centers over, een toonaangevend datacenterplatform in Frankrijk

Met het netwerk van de hoogwaardige Euclyde-datacenters versterkt nLighten zijn aanwezigheid op de belangrijke Franse markt

Amsterdam, 1 juni 2023 — nLighten, een digitaal infrastructuurplatform van I Squared Capital via het ISQ Global Infrastructure Fund III, heeft Euclyde Data Centers („Euclyde”) overgenomen, een toonaangevend Frans regionaal platform met zes carrier-neutrale datacenters in Sophia Antipolis, Lyon, Straatsburg, Besançon en Parijs.

Naast de bestaande activiteiten van nLighten in Duitsland, vestigt de overname van Euclyde het nLighten-platform in twee van Europa's belangrijkste datacentermarkten. Frankrijk is een aantrekkelijke keuze om de voetafdruk van nLighten uit te breiden, aangezien het een volwassen markt is met grote economische regio's die zouden kunnen profiteren van meer gelokaliseerde datacenters. Euclyde's landelijke netwerk van hoogwaardige datacenters, sterke reputatie en flexibiliteit maken het zeer geschikt voor deze versnelde verschuiving naar de edge. Euclyde heeft ook een sterke staat van dienst als het gaat om het betreden van nieuwe regionale markten in Frankrijk door middel van incretieve greenfield- en fusies en overnames, die nLighten verder zal proberen te versnellen.

De gedistribueerde activabasis van Euclyde is goed afgestemd op de strategie van nLighten om datacenters te integreren in de data- en energie-infrastructuur van regionale markten. Met name de lage broeikasgasintensiteit van de Franse energiemarkt vormt een sterke operationele synergie met de ambitie van nLighten om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

Te midden van evoluerende normen voor gegevenssoevereiniteit binnen Europa is nLighten van plan de operationele leiding van de datacenters in het land te behouden en hecht het veel belang aan hun identificatie met de Franse markt.

„Met deze overname zetten we een nieuwe stap in de richting van ons doel om een toonaangevend pan-Europees edge-datacenterplatform te creëren. Euclyde past uitstekend bij onze strategie, en het bestaande managementteam, de medewerkers en de activa vormen een solide basis voor onze ambities in Frankrijk, „zei Harro Beusker, medeoprichter en CEO van nLighten.

„We zijn verheugd dat we deze overeenkomst met I Squared Capital en nLighten hebben gesloten. Door zijn pan-Europese visie en de financiële steun van I Squared Capital biedt nLighten Euclyde de middelen om de leider te worden in de Franse edge-datacenterruimte”, aldus Magdi Houry, oprichter en meerderheidsaandeelhouder van Euclyde.

DC Advisory was financieel adviseur en Askesis was juridisch adviseur voor de verkopers. Reinhart Marville Torre was juridisch adviseur voor nLighten.

Over de datacenters van Euclyde

Euclyde Data Centers, opgericht in 2009 en met hoofdkantoor in Antibes, Frankrijk, bezit en exploiteert zes carrier-neutrale datacenters in Sophia Antipolis, Lyon, Straatsburg, Besançon en Parijs. Ga voor meer informatie naar: www.euclyde.com

Over nLighten

Opgericht in 2021 door een team met jarenlange ervaring en brede expertise in de datacentersector, bouwt, verwerft en exploiteert nLighten meerdere edge-datacenterplatforms in heel Europa. Het bedrijf heeft zijn eerste datacenters in Duitsland overgenomen van EXA Infrastructure, een portfoliobedrijf van I Squared Capital.

Wat vind je van I Squared Capital?

I Squared Capital is een onafhankelijke wereldwijde infrastructuurbeheerder met meer dan $37 miljard aan beheerd vermogen, gericht op investeringen in Noord-Amerika, Europa, Azië en Latijns-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Miami en het bedrijf heeft meer dan 215 professionals in zijn kantoren in Miami, Hong Kong, Londen, New Delhi, Singapore, Taipei en Sydney. I Squared Capital heeft geïnvesteerd in een gevarieerde portefeuille van 72 bedrijven in 59 landen in de sectoren nutsvoorzieningen, energie, digitale infrastructuur, transport, milieu-infrastructuur en sociale infrastructuur, met meer dan 27.000 werknemers en levert essentiële diensten aan miljoenen mensen over de hele wereld.